donderdag, mei 06, 2004

Dennis Cole sleept, kruipt, zingt en huilt. De man achter het schermmasker in de eerste videoclip van Wu Tang Clan Protect Ya Neck vertoefde buiten het licht van de schijnwerpers. Method Man, Ol' Dirty Bastard, Rza, Gza en Raekwon namen het voortouw. Terecht, dacht ik toen. Zij waren immers getalenteerder en bovenal ambitieuzer. Ghostface was de stille genieter, het gevoelsmens, de charmeur. Een romanticus in hart en nieren. Hij koopt vanille massageolie voor zijn schatje, steekt een kaarsje aan.


Never Be The Same Again
I gave you everything and you still fucked my head up
Children (I'm sorry Ghost) Not now, shut up
Got back off the road, heard you sleepin with fam
The whole hood ran up on me, I was like "Damn!"
So I stepped back, sized the whole situation patiently
Arguments, face up in the air like you hatin me
Ask you one question, was it good?
He have you on the wall like me, was it hood?
You probably showed him your sexy faces, how you ride on top
Grabbin the sheets, in a deep zone if he hit the spot
I came home on Friday, Saturday I found out
That night I cried with the kids, I was out
And my man, I'ma do him in
And the Lord knows best what I'ma do to him
And you can keep the crib - all I'm sayin is,
let me find out you got men around my kids



Dit is Ghostface, kalm, observerend en uiteindelijk ook onvermijdelijk hard concluderend. Wie kwaad doet, kwaad ontmoet, dat principe. Op straat is Ghostface streng doch rechtvaardig te noemen. Raekwon's solodebuut Only Built for Cuban Linx illustreren dat.


Intro Shark Niggaz (Biters)
Niggaz is fuckin crazy... knowhatI'msayin?
Hell yeah man
Word... you know how niggaz be bitin and shit
Niggaz be bitin mad styles n shit from niggaz man
Yeah, no doubt
That's what I be hatin man, I can't stand a fuckin bitin ass nigga
Wanna use your lines all ahead of time
Word
Before you even get a chance, to shine on your own shit
True, nah niggaz be killing me though Son because
Yaknow, they be take be comin with your words and shit
They hear you say one word then here they come with the word
Tryin to flip it and bounce it on some bullshit
Yeah, yeah
Not sounding like first of all and shit
Yeah
YaknowhatI'msayin? Boom, but then you got niggaz Son on the real
YaknowhatI'msayin? Niggaz niggaz niggaz niggaz is bitin off your
album cover and shit
Yeah!
Whoa bad enough they biting lines like niggaz killed me
Yeah
When they came with some Nas, niggaz bit offa Nas shit!
KnowhatI'msayin?
*chuckling*
Word niggaz niggaz niggaz niggaz caught his little album cover move
and then they got wise to that shit
Yeah
I'm like damn what the fuck man?
It's like these happy-go-lucky niggaz man when they get on man



Wie kwaad doet, kwaad ontmoet. Ghostface is de rechter in zijn eigen universum. Zorgvuldig het goede tegen het kwade afwegend. Zijn oordeel telt.


Ghostface schepte met zijn bijdragen op Only Built for Cuban Linx extreem hoge verwachtingen voor zijn solo album. Verwacht werd een Only Built for Cuban Linx deel twee. Ghost ging echter zijn eigen weg. Zijn debuut Ironman lijkt nergens op Only Built for Cuban Linx. Lichtere produktie, positievere sfeer, minder ghetto mafia praktijken. Toch een teleurstelling maar Raekwon bleek met zijn tweede album niks te zijn zonder Ghostface. Ghostface ging echter nog steeds zijn eigen weg. Zijn tweede album Supreme Clientele bewees zijn gelijk. Nu is Ghostface toe aan zijn vierde album; Pretty Toney en met de ongelofelijke gladde Ghostface trademarktrack Holla, is het weer een retestrak album. Holla kan in principe 'La La (Means I Love You)' van The Delfonics featuring Ghostface genoemd worden. Ghostface spuugt zijn verzen niet over een sample maar over het gehele liedje. En het klopt en het is hartverscheurend en intens. 'I Can't Get No Sleep' had ook die dramatiserende factor. Alleen al om dit nummer is Pretty Toney geslaagd te noemen.



Ik ga het album nu niet onderwerpen aan een recensie. Waarom? Omdat Pitchfork het uitstekend verwoordt.
Listen to the album cos it's bangin'!